عکاسی شاهین شهر

نورپردازی

آتلیه فیلم و عکس ایرانیان

روایتگر داستان زندگی شما

نورپردازی در عکاسی، نقش کلیدی در ایجاد عمق، بافت، و حالت دارد. استفاده از نور طبیعی یا مصنوعی برای روشن کردن سوژه، ایجاد سایه‌ها، و تأکید بر جزئیات ضروری است. انتخاب زاویه و شدت نور، باعث خلق تصاویر منحصر به فرد می‌شود که داستانی را بیان می‌کنند

ساعات کار:

9:00 الی 13:30

17:00الی 22:00

شعبه یک آتلیه عکاسی ایرانیان

آدرس: شاهین شهر، خیابان طالقانی، کوی مهدیه، جنب دبیرستان رحمت

تلفن: 03145292375

🗺  لوکیشن گوگل مپ

شعبه دو آتلیه عکاسی ایرانیان

آدرس: شاهین شهر، خیابان شهیدشریفی، بن بست 9 جنوبی، پلاک80

تلفن: 03145321060

🗺 لوکیشن گوگل مپ

فهرست مطالب

چرا افسون ثبت تصویر پایان نمی‌گیرد؟

نورپردازی

انسان، تنها موجود اندیشمندی است که بیش از ۵۰ هزار سال تجربه‌های خود را ثبت می‌کند.
بر روی دیواره‌های غارهای لرستان، نگاره‌هایی با قدمتی چند هزار ساله دیده می‌شود که هدف از این ثبت‌ها، انتقال تجربه‌ها به نسل‌های آینده و دستیابی به نوعی جاودانگی برای نسل بشر بوده است.

در دنیای مدرن نیز میل به جاودانگی و دیده شدن، بیش از پیش آشکار است.

انسان امروز با استفاده از روش‌های مختلف مانند موسیقی، نقاشی و سایر هنرها، احساسات خود را بروز می‌دهد و تلاش می‌کند تا حس جاودانگی را برای خود فراهم کند.

از قرن چهارم هجری، زمانی که ابن هیثم مفهوم اتاق تاریک را معرفی کرد، تا آوریل ۱۸۲۸ میلادی، وقتی ژوزف نیپس فرانسوی اولین عکس را ثبت کرد، و سپس در سال ۱۲۲۱ هجری شمسی، با تلاش شاه قاجار، اولین دوربین عکاسی وارد ایران شد، عکاسی همواره رو به پیشرفت بوده است. در آن زمان، ناصرالدین‌شاه که شیفته عکاسی بود، همراه با آقارضا عکاس‌باشی، اولین عکاس حرفه‌ای ایران، گام‌های بزرگی در این حوزه برداشتند.

امروزه با گسترش دوربین‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی برای اشتراک‌گذاری عکس، از کودکان تا سالمندان به ثبت و انتشار تصاویر و دریافت بازخورد از اطرافیان علاقه‌مند شده‌اند.

نقاشی انسانهای اولیه بر روی دیوار های غارهای لرستان

چرا من عاشق عکاسیم ؟

نورپردازی

  • از اینکه یک لحظه از زمان ، یک خاطره را ثبت می‌کنم لذت می برم.
  • یک سرگرمی عالی برای در لحظه بودن در لحظه زندگی کردن است.
  • ذهنم را فعال نگه می‌دارد.
  • به حرکت و فعالیت وادارم می‌کند.
  • یک نوع خلاقیت برایم ایجاد می‌کند.
  • سفر، عکاسی باعث می‌شود به سفرهای زیادی بروم.
  • هر لحظه و هر روز زیبایی‌ها را می‌بینم.
  • نگرانی هایم را فراموش می‌کنم.
  • به مردم در دیدن زیبایی های خودشان کمک می کنم.
  • و مهتر از همه با نور کار می کنم، چه اسمی!، Photography نوشتن با نور.
رفله نور و پره‌های دیافراگم

نور در عکاسی!

نورپردازی

در عکاسی همه چیز یعنی  نور!!!

نور سایه ها را خلق می کند و به شما حس عمق می‌دهد،  بافت را مشخص می کند به شما اجازه می دهد مسیر دید بیننده را کنترل کنید و کنترل مسیر دید بیننده همان ترکیب بندی است.

شاید شما تا به حال به عکس ها با این دید نگاه نکرده باشید ، ولی حتما فیلم های زیادی دیده اید

به سایه های قوی در فیلم های جنگی و خشن دقت کرده اید؟

رابطه جنگ و خشونت با تاریکی

دقت کرده اید که در پایان فیلم ها کلاسیک قهرمان در افق نورانی محو می شود؟

عکاسی این نیست که دکمه ی شاتر را فشار دهید و بدون فکر کردن فقط عکس بگیرید، چیزی فراتر از این‌ها است، یک هنر بصری است، هنر ثبت نور.

نور استودیو عکاسی

چرا نور پردازی می کنیم؟

نورپردازی فقط برای روشن کردن سوژه نیست!!!

برای تاکید بر سطوح، شکل و جنس سوژه و حتی کم جلوه دادن آن است. ما می توانیم با ایجاد سایه روشن، آثاری افسون کننده، زیبا و یا رویایی بیافرینیم. 

 می توانیم با نورپردازی آگاهانه و هنرمندانه توجه بیننده را به نماد خاصی جلب کنیم. می توانیم نماد را برجسته و چشمگیر و نماد دیگر را بی اهمیت و سرخورده نشان دهیم. میتوانیم کوتاه را بلند و بلند را کوتاه کنیم. چاق را لاغر و لاغر را چاق فربه نشان دهیم. به طور کلی می توانیم با نور پردازی مفهوم مد نظر خود را برجسته کنیم.

 

رنگ‌ها:

قبل از هر چیز در مورد اجسامی که می خواهیم عکس بگیریم صحبت می کنیم. سوژه هایی که مورد نظر شما است خارج از دنیای رنگها نیستند و ترکیب رنگها در کنار هم، عکس را پر از زیبایی و جذابیت می کند. ولی بحث ما ترکیب بندی نیست، خود رنگ و جهت نورپردازی برایمان مهم است.

به نظر شما رنگ سوژه چقدر در نورپردازی تاثیر گذار است؟

آیا می توان برای رنگهای متفاوت شرایط یکسان در نظر گرفت؟

جواب منفی است. دوستان، شما نمی توانید برای یک خودرو سیاه و یک لباس سفید یک شرایط را در نظر بگیرید، زیرا تصویر یا بسیار روشن خواهد شد و یا بسیار تیره و یا خاکستری… پس ما نیازمند به پدیده نورسنجی هستیم و سپس نورپردازی.

وقتی بتوانیم نور را خوب و به جا بتابانیم سپیدیها به معنای واقعی سپیدند و سیاهیها همیشه و درست سیاهند و رنگ اجسام  طبیعی خود را دارند.

سایه‌ها:

چرا عکسهای ما با عکسهای عکاسان حرفه ای تفاوت دارد؟ تنها تفاوت شما و عکاسان حرفه ای استفاده بهینه از نور است. نور خالق سایه هاست و سایه ها رمز زیبایی تصویر هستند و تصویر نتیجه خلاقیت، شناخت و علم عکاس می باشد.سایه ها به شدت به فضای حسی نور پردازی کمک میکند.

 

کیفیت:

کیفیت در نورپردازی به دو نوع سخت و نرم تقسیم می شود.

باید نور سخت و نرم را بشناسیم تا کیفیت نورپردازی خود را بالا ببریم.

 نور سخت سایه‌های کاملا خشک و مشخص ایجاد می کند و مرز سایه کاملا مشخص است.

در نور نرم، نورها به وسیله تجهیزات مخصوص پخش می شود و سایه ها نرم می شوند و مرز مشخصی ندارند.

 

جهت:  

جهت به مسیری اشاره می کند که نور را به سوژه می تابانیم.  

نورپردازی مفهوم نور سخت و نرم

مثلث نوردهی:

سه فاکتور اصلی نورپردازی:

1.      حساسیت عنصر ثبت: (ISO) فیلم یا سنسور

2.      دیافراگم: دریچه ورود نور

3.      سرعت شاتر: مدت زمان نورگیری

نکته: برای داشتن نور مناسب این سه فاکتور به هم وابسته هستند.

مثلث نوردهی

مفهوم دمای نور( کلوین):

کلوین k) ) مقیاسی مطلق است و صفر آن برابر با ۲۷۳- درجه سانتیگراد است‌.(دمای انجماد گاز هلیم)

به هرمیزان رنگ نور به سمت رنگ سبز یا آبی متمایل شود، میزان دما، افزایش می یابد.

         هر چه به سمت رنگ زرد یا قرمز گرایش یابد، دما کاهش می یابد. 

کلوین نور، نمودار کلوین نور

مفهوم تراز سفیدی(White Balance):

نورپردازی

  • اثرگذاری منابع نوری مختلف بر روی رنگ سفید در شرایط مختلف باعث می شود رنگ سفید به رنگ های متفاوت دیگر متمایل شود.
  • تغییر رنگ در محیط های مختلف توسط مغز انسان در کسری از ثانیه و به خوبی تصحیح می شود.
  •  دوربین های عکسبرداری به یک مرجع سفید رنگ نیاز دارند، سپس می توانند بر اساس این مرجع سفید  مابقی رنگ ها را محاسبه کنند . به عنوان مثال اگر نور هالوژن بر یک دیوار سفید بتابد رنگ دیوار به سمت زرد گرایش خواهد داشت در صورتی که دیوار باید سفید باشد . بنابراین اگر دوربین بداند که دیوار باید سفید باشد ، آنگاه تمام رنگ های دیگر را جبران کرده و دیوار به رنگ سفید ثبت می گردد.

روش های اصلاح تراز سفیدی در دوربین عکاسی:

  1. استفاده از فیلتر (دوربین‌های آنالوگ)
  2. نرم‌افزاری(دوربین‌های دیجیتال)
وایت بالانس (White Balance)

مفهوم ایزو(ISO) :

International Organisation for Standardisation

ISO  سیستم استاندارد اندازه گیری است و نشان می‌دهد یک فیلم یا سنسور نسبت به نور چه میزان حساس است.

•به هرمیزان عددISO پایین‌تر باشد، حساسیت به نور کمتر است ولی جزئیات بیشتری ثبت می‌شود و کیفیت چاپ و نمایش در اندازه بزرگ بهتر است.
•هرچه عدد ISO بالاتر باشد حساسیت به نور بیشتر است ولی ممکن است در عکس نویز تشکیل شود.

نورپردازی، ISO

در حالت‌های مختلف چگونه ISO را تنظیم کنیم؟

چنانچه سوژه در حال حرکت باشد و بخواهید حرکت را فریز یا ثابت کنید، باید ایزو را در حالت بالاتر تنظیم کنید تا سرعت شاتر بالاتری داشته باشید. 

اگر برای ثابت نگه داشتن دوربین تان از سه پایه استفاده می کنید، سرعت شاتر را پایین بگذارید تا بتوانید ایزو را هم روی حالت پایین قرار دهید.

درصورتی که برای عکاسی از نور مصنوعی مثل فلش استفاده می کنید، بهتر است که ایزو را پایین تنظیم کنید. 

اگر قصد استفاده از نسخه ی کوچک عکس تان را دارید ( انتشار عکس در اینستاگرام) می توانید از ایزوی بالاتری استفاده کنید. 

تنظیمات ایزو در موقعیت هایی با نور متفاوت:

فضای بیرون با هوای آفتابی: ۱۰۰-۲۰۰

 بیرون با هوای ابری، خورشید در حال طلوع یا غروب: ۲۰۰-۴۰۰

فضای داخلی با نور مناسب: ۴۰۰-۸۰۰

 داخلی با نور متوسط: ۸۰۰-۱۶۰۰

محیط داخلی با نور کم یا فضای بیرون هنگام شب: ۱۶۰۰-۶۴۰۰

هر آنچه که باید در مورد ISO بدانید

ایزو(ISO) علاوه بر تغییر نوردهی، بر روی کیفیت عکس نیز تاثیر می گذارد. معمولا توصیه می‌شود که ایزو را تا جای ممکن پایین تنظیم کنید تا عکس، بالاترین کیفیت را داشته باشد. درک صحیح مبحث ISO نیاز به تجربه عملی دارد.

مفهوم دیافراگم (اپرچر - Aperture)

نورپردازی

اپرچر به روزنه ای گفته میشه که با باز و بسته شدن تیغه های دیافراگم ایجاد می‌گردد و میزان(شدت) نور ورودی به دوربین را کنترل می‌کند.

بنابر مبانی علم اپتیک ، مقادیر مطلق روزنه دیافراگم به فاصله کانونی بستگی دارد.

  • بزرگی یا کوچکی دهانه دیافراگم را به صورت:
  1. f-number
  2. f-stop
  • هرچه عدد (F) کوچک‌تر باشد دهانه دیافراگم(اپرچر) بازتر است.
  • حداکثر اندازه روزنه یک لنز را سرعت لنز می نامند.

چنانچه عددF  لنز پایین‌تر باشد کیفیت لنز بالاتر و گرانقیمت‌تر خواهد بود.

اپرچر (به انگلیسی: aperture)
دیافراگم دوربین عکاسی

اثر دیافراگم (اپرچر - Aperture) برعکس:

عمق میدان(DOF):

عمق میدان در واقع میزان توجه بر روی سوژه اصلی را مشخص می‌کند.
دیافراگم‌های بسیار باز مانند دیافراگم f/1.8 می‌تواند بر روی یک سوژه فوکوس کند.
در اپرچر f/1.8 عمق میدان بسیار کمی داریم و تقریباً جز سوژه چیزی مشخص و واضح نیست.
دیافراگم‌های بسته همه‌ چیز صحنه را واضح ثبت می‌کند.
در اپرچر مثل f/22 همه اجزای صحنه از اول تا آخر واضح هستند.
 باید بسیار توجه کنیم که دیافراگم‌ها بر روی تمرکز عکس تاثیر دارند.

عمق میدان زیاد:

عکس‌های طبیعت و عکس‌های صنعتی و یا بسیاری از ژانرهای عکاسی شما به عمق میدان بسیار زیاد نیاز دارید.
در عکاسی طبیعت نمی‌توانید از یک عنصر فاکتور بگیرید بلکه همه‌چیز باید در تصویر واضح باشد.
این واضح بودن عناصر در تصویر در بسیاری از ژانرهای عکاسی امری بسیار مهم است.
به ‌عنوان‌ مثال در عکاسی خبری و مستند شما باید از همه‌ چیز تصویر واضحی داشته باشید.
و نمی‌توانید ژانر هنری و یا عمق میدان کم را وارد این نوع از عکاسی کنید.

عمق میدان کم:

عمق میدان کم معمولاً برای عکاسی هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اکثراً در عکاسی ماکرو و یا بسیاری از ژانرهای عکاسی نیز می‌توان از عمق میدان کم استفاده کرد.
معمولاً در بسیاری از عکس‌های تبلیغاتی نیز ما می‌توانیم استفاده از عمق میدان کم را مشاهده کنیم.
عمق میدان کم به‌این‌علت است که عکاس می‌خواهد توجه مخاطب را به سمت موضوع و محصول جلب کند.
هر چه در عکس عمق میدان کمتری داشته باشیم تمرکزی بیشتری نیز بر روی سوژه اصلی داریم.
در تصویر زیر شما یک سوژه را مشاهده می‌کنید که از این سوژه با دو عمق میدان عکاسی شده است.

بوکه چیست؟

  • بوکه از کلمه ژاپنی boke گرفته شده و به معنای بلور یا نامفهوم کردن تصویر است.
  • آن را با دیافراگم باز و عمق میدان کم ایجاد می کنند.  
  • البته به هر نوع تار و گنگ شدن تصویر، بوکه نمی‌گویند، بلکه باید عکس موردنظر مشخصات زیبایی شناختی هم داشته باشد.
  • بدست آوردن بوکه‌های زیبا نیاز به تمرین عملی برای درک مفهوم دیافراگم باز دارد.
نورپردازی ایجاد بوکه

مفهوم شاتر:

نورپردازی

        شاتر به پرده ای گفته می شود که در مقابل عنصر ثبت تصویر(فیلم یا سنسور) دوربین قرار دارد و تا زمانی که دوربین عکاسی شروع به کار کند، بسته می ماند.

        مدت زمانی که شاتر باز می‌ماند و اجازه عبور نور می‌دهد را سرعت شاتر گویند.

        سرعت شاتر را براساس ثانیه اندازه می‌گیرند.

شاتر مکانیکی دوربین عکاسی

حرکت آینه و عمل شاتر در دوربین DSLR

سرعت شاتر کند:

زمانی که شاتر دوربین در کمتر از ۶۰/۱ بسته می‌شود، اصطلاحاً آن را شاتر کند یا طولانی می‌نامند. در این حالت دوربین با نوردهی طولانی تصویر را ثبت می‌کند.

در سرعت شاتر کند معمولا حرکت اجسام متحرک ثبت می‌شود.

سرعت شاتر تند:

این اصطلاحی است که به سرعت شاتر بالای ۵۰۰/۱ داده می‌شود.

در این حالت صفحه شاتر با سرعت زیاد باز و بسته می‌شود و به عکاس این امکان را می‌دهد که سوژه را ایستا و ثابت به ثبت برساند.

 گرفتن عکس ثابت از سوژه‌های متحرک به اصطلاح فریز کردن می‌گویند.

نورپردازی، فریز اجسام متحرک در عکاسی

نورسنجی چیست؟

نورپردازی 

محاسبه و تخمین میزان و شدت نور تصویر نهایی بنا به شرایط و تنظیمات سه عامل نوردهی (شاتر، دیافراگم و ایزو) پیش از فشار دادن دکمه شاتر وظیفه اصلی نورسنج  می باشد.

بدون نورسنجی عکاسی با نوردهی صحیح و نورپردازی اصولی بسیار دشوار و حتی در عکاسی آنالوگ محال است.

نورسنج همواره در حال تحلیل و آنالیز نور کادر عکاسی است و نتایج تحلیلها را بصورت لحظه ای در اختیار عکاس قرارمی‌دهد و عکاسی به راحتی می تواند با اتکا به نتایج نورسنجی بهترین تنظیمات نوری را اعمال نماید.

با اندکی تفاوت نورسنج اغلب دوربین ها شبیه تصویر زیر درجه بندی شده است.

نشانگر قرمز اشاره به شاخص نورسنج دارد که با جابجا شدن افقی به سمت راست (اعداد مثبت)، نور زیاد تصویر (OverExpos) و با حرکت به سمت چپ، نور کم تصویر (UnderExpos) را به عکاس اخطار می دهد. 

شاخص نورسنجی در دوربین، یک مقیاس عددی است که نشان می‌دهد آیا تصویر به درستی نوردهی شده یا نه. این شاخص بر اساس تنظیمات دوربین مانند سرعت شاتر، ایزو و دیافراگم تغییر می‌کند و به کاربر کمک می‌کند تا تعادل مناسب نور را برای عکاسی ایجاد کند.
شاخص نورسنجی در دوربین

انواع نورسنج‌ها:

  • نورسنج بازتابی(داخلی)

 همان نورسنج داخلی دوربین است که عملکرد آن بر اساس محاسبه نور بازتاب شده از اجسام مختلف می باشد و حالت های پیش فرضی مانند اتوماتیک، چند نقطه،  مرکز محور، ارزیابی کننده، ماتریکسی و یا موضعی دارد این نوع نورسنجی برای انواع محیط ها کاربرد دارد ولی ضعف هایی نیز دارد.

  • نورسنج دستی

  این نوع نورسنج‌ها معمولا علاوه بر اینکه میتوانند وظیفه نورسنجی بازتابی را  انجام دهد، همچنین قادر است به جای سوژه تمامی نورهای تابیده شده به خود را نیز محاسبه نماید.

با کمی دقت متوجه خواهیم شد که اگر با استفاده از نورسنج بازتابی نور بازگشتی را تحلیل کنیم نور برگشت شده از جسم ها و سطوح مختلف با یکدیگر متفاوت خواهد بود، به عنوان مثال نوری که یک بافت مخملی و تیره بازتاب می‌دهد با نوری که یک سطح براق و روشن بازتاب می‌دهد متفاوت است و نورسنج دوربین (در کل بازتابی ها) روی هر کدام از آنها عدد متفاوتی را نشان خواهند داد این در حالیست که نورسنج تابشی تنها بر اساس فاصله و شدت نور قضاوت نموده و نتایج را ارسال می نماید.

به دلیل ویژگی های خاص نورسنج های دستی معمولا نورسنجی با آنها دقیق می باشد، البته نورسنجهای دستی برای نورپردازی مصنوعی و عکاسی در آتلیه به ابزاری حیاتی تبدیل می‌شود به این دلیل که نورسنج انعکاسی قادر به تشخیص نور لحظه ای فلاشها نیست و هیچ کارایی در آتلیه و نور مصنوعی فلاشها ندارد.

نورسنج دستی یک ابزار مستقل از دوربین است که برای اندازه‌گیری شدت نور و تعیین نوردهی مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله معمولاً دارای ابعاد ۱۸.۵ × ۶.۵ × ۴.۵ سانتی‌متر و وزن ۲۴۸ گرم است و می‌تواند نور را در دامنه ۴۰ تا ۴۰۰۰۰۰ لوکس اندازه‌گیری کند. دقت آن حدود ۳% (+/-) بوده و غالباً از سنسور سیلیکون فوتودیود برای سنجش نور استفاده می‌کند.

اگر بار اول است که با مفاهیم و حالات نورسنجی آشنا می شوید، شاید مطالب کمی گیج کننده و گنگ به نظر برسد، برای درک شرایط مختلف، دوربین رو روی سه پایه قرار داده و حالت دوربین عکاسی را بر روی P قرار دهید.

با تغییر حالات نورسنجی سه حالت مختلف نورسنجی رو در یک کادر ثابت ثبت کنید .

حالا تصاویر ثبت شده را باهم مقایسه کنید، این کار به درک مطالب فوق که خواهد کرد.

نورسنجی صحیح

شاید برای شما مناسب باشد: عکاسی صنعتی

معرفی تجهیزات نورپردازی:

رفلکتور

رفلکتور

 Reflected Light : به عنوان منبع نور ثانویه در کنار یک منبع نور دیگر در نورپردازی استفاده شود. بنابراین وقتی صحبت از رفلکتورها می‌کنیم، به این معنی است که شما یک منبع نور پرقدرت (مثلاً خورشید یا یک فلاش بسیار پرقدرت) در اختیار دارید و می‌خواهید با استفاده از یک سطح براق مانند رفلکتور، نور بازتاب شده را به سمت سوژه هدایت کنید. مهم‌ترین چیزی که باید یاد بگیرید این است که نور اصلی چطور روی سوژه می‌تابد تا به این وسیله، شدت و جهت نور بازتابی را کنترل کنید. 

رفلکتور در نورپردازی

شاید برای شما مناسب باشد: عکاسی پزشکی

انواع فلاش

فلاش پاپاپ در دوربین عکاسی

فلاش خود دوربین که به نام فلاش پاپاپ معروف است.

فلاش اکسترنال

فلاش خارجی دوربین عکاسی

به صورت تجهیزات جانبی روی دوربین نصب می‌شود و نسبت به فلاش پاپاپ برد بیشتری دارد و همچنین زاویه تابش آن قابل تغییر است.

فلاش استودیویی

فلاش استودیویی

معمولا برای نورپردازی حرفه‌ای استودیو و یا فضاهای بزرگ استفاده می‌شود. و به دو صورت باسیم و رادیویی با دوربین سینک می‌شود.

رینگ فلاش ماکرو

نورپردازی فلاش ماکرو

نورپردازی

از این فلاش برای عکاسی خیلی نزدیک (ماکرو)استفاده می شود.

رینگ لایت

رینگ لایت نورپردازی

برای عکاسی از فاصله نزدیک، از این ابزار استفاده می‌کنند.

قرار گرفتن لنز دوربین در مرکز آن، مانع از ایجاد سایه‌ها می‌شود.

همچنین در عکس‌های پرتره، نوری زیبا در چشمان سوژه بازتاب می‌یابد و جلوه‌ای دل‌نشین ایجاد می‌کند.

نورثابت

نورپردازی، نور ثابت ال ای دی

نورپردازی

این نورها در مدت زمان عکاسی به صورت ثابت روشن هستند و امکان مشاهده نورپردازی وجود دارد. از این نورها در تصویربرداری هم استفاده می‌شود.

تجهیزات کنترل نور

کاسه استاندارد

کاسه استاندارد نورپردازی آتلیه

بیوتی دیش

نورپردازی بیوتی دیش

زنبوری

تجهیزات نور پردازی زنبوری

شیدر

تجهیزات نورپردازی شیدر فلاش رنگی

سافت باکس

تجهیزات نورپردازی سافت باکس

چتر نورپردازی

چتر مخصوص نورپردازی

اسنوت

نورپردازی تجهیزات اسنوت

آکتاباکس

تجهیزات نورپردازی آکتاباکس در آتلیه

مگا لایت نورپردازی

تجهیزات نورپردازی مگالایت

نیاز به راهنمایی دارید!

نورپردازی: نقش آفرینی نور در دنیای عکاسی!

نوشته شده توسط: علی رحمانی

منتشر شده توسط: سایت عکاسی ایرانیان

این مقاله به شما نقش مهم نورپردازی در عکاسی را معرفی می‌کند.
لینک مقاله
  • نورپردازی
  • تجهیزات نورپردازی
  • کنترل کننده های نور

این مطلب برای شما مفید بود