سرعت شاتر به مدت زمانی گفته میشود که شاتر اجازه ورود نور را به داخل دوربین میدهد.
آن را با واحد ثانیه اندازه گیری می کنند.
اصطلاحات عکاسی
سنسور:
حسگر یا سنسور (Sensor) بخشی از دوربین است که نور را به صورت علائم الکترونیکی به پردازشگر دوربین انتقال میدهد.
نوری که توسط حسگر (سنسور) دریافت می شود در نهایت پردازش گردیده و به صورت یک فایل تصویری در حافظه دوربین ذخیره می شود.
کیفیت تصویر به اندازه سنسور و تعداد پیکسل های موجود در آن بستگی دارد.
انواع سنسور:
CCD اولین سنسور هایی بودند که در دوربین های عکاسی دیجیتال بکار رفتند. کلمه CCD مخفف (Charged Coupled Device) یا ابزار شارژ به هم پیوسته میباشد.
CMOS در ایجاد تصاویر دیجیتال کیفیت کمتری نسبت به CCD تولید می کنند ولی تولید آنها راحت تر است ، نیاز به انرژی الکتریکی کمتری دارند و در عکاسی با سرعت های بالاتر بهتر عمل می کنند. پاسخدهی این سنسور در وضعیت های نوری مختلف بهتر از نوع CCD می باشد.
Foveon X3 عموما در دوربین های کامپکت و DSLR کمپانی سیگما (Sigma) بکار می رود. این نوع سنسورهای جدید بر اساس تکنولوژی CMOS تولید شده اند.
Live MOS در دوربین های پاناسونیک (Panasonic)، المپوس (Olympus) و لایکا (Leica) بکار می رود و عملا از سال 2006 میلادی مورد استفاده قرار گرفت. این نوع سنسور به صورت معمول در سایز Four Thirds (4/3”) مورد استفاده قرار می گیرد. سازندگان آن مدعی هستند که با کیفیت تصویری CCD و با مصرف انرژی مشابه با CMOS کار می کنند.
ایزو،ISO : (International Standards Organization)
عکاسی آنالوگ که به وسیله نگاتیو انجام میشد ایزو (یا ASA) نشان دهنده میزان حساسیت فیلم یا همان نگاتیو به نور بود.
ایزو با استفاده از اعداد اندازه گیری می شد (احتمالا این اعداد را بر روی فیلم های نگاتیو دیده باشید، 100 ، 200 ، 400 ، 800 و غیره).
هرچه این عدد کمتر باشد، حساسیت فیلم کمتر می شود و گرین های (دانه بندی فیلم های نگاتیوی) عکس هایی که میگیرید ریزتر و کمتر شده و در نتیجه عکس شما کیفیت و وضوح بهتری خواهد داشت.
در عکاسی دیجیتال، ایزو حساسیت سنسور را به نور اندازه گیری می کند.
به هر میزان عدد ISO کوچکتر باشد حساسیت سنسور به نور کمتر است و جزئیات بیشتری در عکس ثبت میشود.
هرچه عدد ISO بزرگتر باشد حساسیت سنسور به نور بیشتر است ولی جزئیات کمتری ثبت میشود.
اصطلاحات عکاسی
لنز:
لنز استوانهای حاوی مجموعهای از عدسیها است که نور را از خود عبور داده و به درون دوربین هدایت میکند و باعث میشود که تصویر به صورت واضح بر روی فیلم عکاسی یا سنسور تشکیل شود.
کیفیت عکس، بیشتر به لنز بستگی دارد تا دوربین.
قدرت و کیفیت لنزها به عوامل گوناگونی بستگی دارد که مهمترین آنها فاصله کانونی و عدد دیافراگم است.
دیافراگم: (diaphragm)
به تیغههایی گفته میشود که درون لنز قرار گرفتهاند و با گشاد و تنگ شدن، میزان عبور نور را از روزنه میانی آنها که به آن اپرچر گفته میشود، کنترل میکنند.
دیافراگمها مانند عنبیه و اپرچر همچون مردمک چشم کوچک و بزرگ یا تنگ و گشاد میشوند و با این عمل نور کمتر یا بیشتری به درون دوربین راه مییابد.
میزان باز بودن اپرچر توسط عددهایی تعریف میشود که از تقسیم فاصله کانونی بر قطر مؤثر لنز به دست میآید و با حرف f در کنار یک عدد نوشته میشود.
به هرمیزان عدد اپرچر (دیافراگم) یا همان ضریب f کوچکتر شود : روزنه بزرگتر، ورود نور بیشتر و عمق میدان کمتر میشود.
هر چه عدد اپرچر (دیافراگم) یا همان ضریب f بزرگتر شود: روزنه کوچکتر، ورود نور کمتر و عمق میدان بیشتر خواهد بود.
اصطلاحات عکاسی
فاصله کانونی:
به فاصلهٔ مرکز اپتیکی لنز و مرکز کانونی آن گفته میشود. این فاصله معمولاً برابر با فاصله مرکز اپتیکی و سنسور است و تغییر فاصله کانونی باعث افزایش یا کاهش بزرگنمایی میشود.
در شرایط یکسان عکسی که با فاصله کانونی کمتر گرفته شده باشد، کیفیت بهتری دارد.
هر چه فاصله کانونی عدسی بیشتر شود زاویه دید محدود تر خواهد شد.
فاصله میان لنز تا نقطهٔ کانونی فاصله کانونی میگویند نقطهٔ کانونی یعنی جاییکه که شعاعهای نوری که از لنز گذشته و به طرف محور مرکزی شکسته میشوند، جمع میشوند.
عمق میدان:
یک دوربین تنها می تواند لنز خود را بر روی یک نقطه تک فوکوس کند، اما ناحیه ای وجود خواهد داشت که در جلو و پشت این نقطه فوکوس امتداد می یابد که هنوز هم واضح به نظر می رسد.
این منطقه تحت عنوان عمق میدان (depth of field یا DoF) شناخته شده است.
این فاصله ثابت نیست، اندازه آن تغییر می کند و می تواند به عنوان «کم عمق» (که در آن تنها یک منطقه باریک واضح به نظر می رسد)
یا «عمیق» (که در آن مقدار بیشتری از تصویر واضح به نظر می رسد) توصیف شود.
یکی از عوامل جلوهسازی و ایجاد انفراد سوژه در کادر مورد عکاسی، عمق میدان وضوح است. این عمل گاه با افزایش و گاه با کاهش عمق میدان بدست میآید.
کنترل عمق میدان وضوح در عکاسی به عوامل زیر بستگی دارد:
فاصله سوژه تا دوربین عکاسی.
دیافراگم.
فاصله کانونی لنز.
قانون شایم فلوک.
اصطلاحات عکاسی
فوکوس:
در عکسی که شما میگیرید، یک صفحهی فوکوس (Focus Plane) وجود دارد. این بخش از عکس تا جای ممکن واضح است.
فوکوس در دوربین به دو روش انجام میشود:
دستی
اتوماتیک
فوکوس خودکار سیستمی است که لنز دوربین عکاسی را برای ایجاد تصویری دقیق بر روی گیرنده تصویر تنظیم میکند.
انواع فوکوس خودکار :
فعال
غیرفعال
در بیشتر دوربینها با استفاده از کنتراست و در برخی دوربینها از فروسرخ برای فوکوس خودکار استفاده میشود.
ویدیو اصطلاحات عکاسی فصل یکم:
منظره یاب یا ویزور(Viewfinder):
دریچه تنظیم و دیدن کارد عکس چشمی کوچکی است که در بدنه دوربین ها قرار دارد این چشمی که منظره یاب اپتیکال یا ویزور نامیده میشود.
در بعضی دوربین ها به علت دریافت تصویر بدون دخالت لنز، باعث ایجاد اختلاف زاویه دید بین منظریاب و لنز اصلی شده و در نتیجه خطای موازی یا پارالکس ایجاد میشود.
خطا در دوربین های DSLR که تصویر از لنز به آینه 45 درجه و بعد منشور و سپس به چشم ما میرسد وجود ندارد.
انواع منظریاب های موجود:
چشمی (منظره یاب اپتیکال)
نمایشگر (منظره یاب دیجیتال)
اصطلاحات عکاسی
نمایشگر (Display):
نمایشگری در دوربینهای دیجیتال است که توانایی نشان دادن دقیق تصاویر عکسبرداری شده را با کیفیتی پایین تر دارند.
این صفحه نمایش را به منظریاب دیجیتال هم معروف است.
تناسب طلائی در ریاضیات و هنر هنگامی رخ میدهد که نسبت بخش بزرگتر به بخش کوچکتر، برابر با نسبت کل به بخش بزرگتر باشد.
به عبارت دیگر: «عددی (ثابت) مثبت است که اگر به آن یک واحد اضافه کنیم، به مربع آن خواهیم رسید».
تعریف هندسی: طول مستطیلی به مساحت واحد که عرض آن یک واحد کمتر از طولش باشد.
مستطیل طلایی
دنباله اعداد و تناسب طلایی:
دنباله اعداد فیبوناچی به اعدادی گفته میشود که به غیر از دو عدد اول، اعداد بعدی از جمعِ دو عددِ قبلیِ خود بدست میآیند.
اگر این دنباله را به صورت هندسی رسم کنیم به تناسبات طلایی در عکاسی می رسیم:
با کمی دقت نسبتهای طلایی را می توانید در طبیعت ببینید.
اصطلاحات عکاسی
فرمت عکس JPEG:
JPEG از کلمات Joint Photographic Experts Group(گروه متخصصان عکاسی) گرفته شده است که جِی پی ئیجی خوانده می شود و برای راحتی در تلفظ به آن جی پگ هم می گویند.
در واقع JPEG یک استاندارد فشرده سازی است است که باعث می شود تصاویر مقداری از جزئیات خود را از دست بدهند و همین امر باعث کاهش کیفیت تصویر فشرده سازی شده نسبت به تصویر اولیه می گردد.
فرمت عکس JPEG کاربردهای بسیار زیادی دارد.
این فرمت به عنوان یک استاندارد بین تمام دستگاه های دیجیتال مشترک است.
این فرمت را بدون هیچ گونه تغییر و ویرایش می توان به اشتراک گذاشت.
با همه کاربردی که این فرمت دارد نمیتوان کاهش کیفیت عکس را در این فرمت نادیده گرفت.
فرمت عکسRAW:
دومین فرمت متداول در عکاسی فرمت RAW است.
در این فرمت اطلاعات عکس بدون پردازش خاصی ذخیره می شود.
به علت خام بودن اطلاعات نمیتوان عکس با این فرمت را به اشتراک گذاشت.
تفاوت نوع ذخیره عکس در فرمتJPEG و فرمت RAW را در این الگوریتم آورده ایم.
اصطلاحات عکاسی
برای پردازش عکس با فرمت RAW از نرم افزارهای مختلفی استفاده میشود، برای مثال: